Kultowe samochody Nissana – część 1
- 13 kwietnia 2023
- Nowości
Datsun
Początek firmy Datsun
Nie można mówić o firmie Nissan, bez wspomnienia o Datsunie.
W 1911 Masujiro Hashimoto założył firmę o nazwie Kwaishinsha. Pierwszy samochód, który wyjechał z fabryki, nosił nazwę DAT (akronim nazwisk partnerów firmy). Następnie, Kwaishinsha, kilkukrotnie zmieniała nazwę, aż w 1925 roku na DAT Car Co.. Początkowo zajmowano się rynkiem wojskowym, jednak w późniejszym czasie zaczęto sprzedawać samochody o innym zastosowaniu.
Pierwszymi takimi samochodami, wyprodukowanymi dla celów cywilnych, były lekkie samochody i ciężarówki nazwane “Lila“. Jednak to Datsun Type 11, z 1932 roku, był pierwszym samochodem wyprodukowanym pod tą nazwą. Napędzał go 4 cylindrowy silnik o zawrotnej pojemności 495cc i 3 stopniową skrzynią biegów.
Modernizacja i burzliwy okres
Ford, wymyślając i wprowadzając na rynek taśmę produkcyjną 1 grudnia 1913 roku, zrewolucjonizował świat, co odbiło się szerokim echem praktycznie w każdej branży. Echo to, dotarło również do Japonii, a konkretniej do firmy Datsun, gdzie pierwszą linię produkcyjną włączono w 1935 r.
Na początku produkowano samochody przypominające brytyjski “samochód dla ludu”, Austin 7. Był to też okres rozkwitu firmy.
Niestety czas ten nie trwał długo. W 1937 roku wybuchła wojna pomiędzy Japonią i Chinami, co prawie zatrzymało produkcję samochodów osobowych na rzecz budowania samochodów ciężarowych dla Cesarskiej Armii Japońskiej.
Datsun 240Z, 260Z, 280Z
Po chwilowym zastoju i kilku dobrze sprzedających się samochodach, na rynek, w 1969 roku, wyszedł flagowy model 240Z. W internecie, można go znaleźć pod różnymi nazwami: Nissan S30, Nissan Fairlady Z lub właśnie Datsun 240Z. Auta wypuszczane były na różne rynki, przez co, sprzedawany był pod różnymi nazwami.
Yoshihiko Matsuo zaprojektował samochód, który już w dniu premiery w Nowym Jorku, został ciepło przyjęty. Datsun 240Z łączył w sobie świetny wygląd (doceniany do dziś przez fanów marki, jak i youngtimerów), prostą konstrukcję oraz dobre, jak na te czasy, osiągi.
Nazwa samochodu nawiązuje właśnie do osiągów, a konkretniej do pojemności skokowej silnika. Model ten został wyposażony w 2,4 litrowy, 6-cylindrowy silnik o mocy 151 KM (198Nm). Pamiętajmy, że to rok 1969, więc 9,5 sekundy do setki oraz 201 km/h prędkości maksymalnej robiły niemałe wrażenie!
Zostało to docenione również w formułach rajdowych, gdzie w 1971 i 1973 roku model zdobył mistrzostwo na Safari.
Modele 260Z oraz 280Z kontynuowały nazewnictwo powiązane z osiągami. Miały bowiem, kolejno, 2,6 i 2,8 litra pojemności silnika. Na próżno jednak szukać różnic w wyglądzie – modele 240Z, 260Z i 280Z nie różniły się praktycznie kompletnie wyglądem, a jedynie mocą silnika i oczywiście wagą.
Seria Z, z lat 60/70, dała początek takim samochodom jak Nissan 350Z czy Nissan 370Z, o których w kolejnych artykułach.
Jak wygląda firma Datsun dzisiaj?
W marcu 2012 roku, Nissan ogłosił “ożywienie” marki Datsun, choć w inny sposób niż było to do tej pory. Firma ta miała produkować tanie, praktyczne samochody na takie rynki jak Indonezyjski, Nepalski czy Południowoafrykański. Wyprodukowano w Indiach takie modele jak Datsun Go oraz Datsun on-Do, jednak w kwietniu 2022 firma Datsun zamknęła swoje fabryki w tym kraju.
A ile kosztuje dziś Datsun 240Z? Jako, że już zaraz po premierze, samochód kosztował 3500$ i w tej cenie dostawało się rasowe, tylnonapędowe szybkie auto, zaczęło ich zwyczajnie brakować. Na nowe modele, nieraz, trzeba było czekać miesiącami, dlatego na sprzedaży używanego samochodu można było jeszcze zarobić.
Aktualnie, ceny zadbanych modeli bardzo często, sięgają mocno ponad 100 000 zł. Co nie oznacza, że taki zadbany model łatwo jest dostać. Fani marki muszą uzbroić się w cierpliwość i szukać przede wszystkim na rynkach amerykańskich i szwajcarskich. Dodatkowo ceny części zamiennych czy eksploatacyjnych potrafią być zawrotnie drogie.