Aktualności

Najnowsze wiadomości

Kultowe samochody Nissana – część 2

Nissan po Datsunie: 280 ZX i 300ZX

Sukces Datsunów z serii Z pokazał Nissanowi, że warto kontynuować dobrą passę i dalej tworzyć dobre, sportowe samochody. W 1978 postanowiono odświeżyć 280Z, dodając do jego nazwy X oraz zmienić wygląd na bardziej pasujący do czasów, w jakich powstawał.

 

Nissan 280ZX (źródło: global.nissannews.com)

 

W porównaniu do swojego starszego brata, 280ZX było bardziej cywilne. Całość zbudowano tak, żeby samochód był cięższy, z bardziej miękkim zawieszeniem – mniej skoncentrowanym na jeździe sportowej, a bardziej na komforcie kierowcy. W 1980, według mody z tamtych lat, dodano wersję z dachem w stylu t-top (lub t-bar), czyli składanym dachem z dwóch stron, dzięki czemu mieliśmy “prawie” kabriolet. Samo nawozie zachowało tradycyjny długi przód, ale dodano ostrzejsze linie co sprawiło, że auto przypominało poprzednika, ale było dużo świeższe.
Samochód został wyposażony, zgodnie z konwencją, w 2,8 litrowy silnik L28E. Jednak na japońskim rynku, była również dostępna 2 litrowa wersja (L20E).

 

Wnętrze 280ZX (źródło: global.nissannews.com)

 

Następnie, w 1984, samochód został całkowicie przebudowany, dzięki czemu powstał Nissan 300ZX. Dostał 3 litrowy silnik V6 z oznaczeniem VG. Poprawiono prowadzenie, przyspieszenie i ostatecznie, dzięki wszystkim poprawkom, trzecia generacja Nissana z serii Z była jedną z najlepiej sprzedających się “zetek” w historii. Sukces ten zmotywował firmę do stworzenia czwartej generacji.

 

Nissan 300ZX – 3 generacja (źródło: poland.nissannews.com)

 

Jedyną niezmienioną rzeczą w czwartej generacji, był silnik. Pozostał 3 litrowy V6. Dostępna jednak była również 300 konna wersja twin-turbo tego silnika. 
Ciekawą funkcją, dostępną właśnie tylko w wersji z silnikiem twin-turbo, był HICAS. System Nissana, dzięki któremu skrętna była również tylna oś samochodu.
Samochód stał się bardziej obły, a światła bardziej wypukłe (zniknęły charakterystyczne jak do tej pory “dziury” na lampy).

 

NISSAN 300ZX – 4 generacja (źródło: nissan-global.com)

 

 

Nissan 350Z

Kolejnym z rodziny, zaprezentowanym w sierpniu 2002 roku, był Nissan 350Z. Podzielił sukces poprzedników i już po roku sprzedał się w liczbie prawie 40,000 sztuk.
Dostał zdecydowanie najbardziej “designerski” wygląd, porównując ten model do poprzednich. Choć nie od początku tak to wyglądało.
Charakterystyczny dla 350Z pomarańczowy kolor i bardziej “obły” wygląd, na początku, wylądował na koncepcie z 1999 roku, który ostatecznie nie został wprowadzony do szerszej produkcji.

 

Wracając do 350Z – ostatecznie on dostał pomarańczowy kolor (choć był też dostępny w innych wersjach kolorystycznych) i bardziej modernistyczne kształty. Nadwozie było zaprojektowane na tyle przyszłościowo, że do dziś cieszy atrakcyjnym wyglądem, jednocześnie zachowując wygląd “zetki”: wyrazista linia, długa maska, cofnięty przedział pasażerski oraz krótki tył. 
Nissan bardzo często chwalił się również rozkładem masy. Samochód, dzięki świetnemu wyważeniu samochodu oraz możliwie głęboko wciśniętego silnika za przednią oś, ma rozkład masy 53/47. Daj to naprawdę zwarte i sportowe prowadzenie.
Silnik to 3,5 litrowe V6 z Nissanowskiej rodziny “VQ”. 

 

Nissan 350Z (źródło: poland.nissannews.com)

 

Nissan 370Z

W 2008 premierę miał następca 350Z – Nissan 370Z. Szósta generacja z rodziny modeli Z również była dwudrzwiowym sportowym coupe (była również dostępna wersja roadster) z lekko zmienionym wyglądem swojego poprzednika. Największą zmianą stylistyczną były lampy, te z przodu, jak i te z tyłu, co odświeżyło design, jednocześnie zostawiając fanom modelu to, co najlepsze.
Nadwozie jest delikatnie krótsze. Zmniejszył się też rozstaw osi. Dzięki mniejszym rozmiarom i postawieniu na lżejsze materiały niż do tej pory, samochód zmniejszył masę względem piątej generacji.
Silnik znów zwiększył pojemność do 3,7 litra i nadal było to V6 z serii VQ. 

Nismo (czyli Nissan Motorsports), oficjalny tuner marki Nissan, pokazał w 2013 swoją wersję 370Z. Zawierał on przede wszystkim zmiany w podzespołach – lepsze hamulce, obniżone zawieszenie, twardsze sprężyny, czy twardsze amortyzatory. Modyfikacjom poddano również sam silnik. Z 328 KM uzyskano 344 KM. Nissan 370Z Nismo przyspieszał “do setki” w zaledwie 5,2 sekundy.

 

 

Nissan 370Z Nismo (źródło: poland.nissannews.com)

Back to top

W związku z niezależną od nas awarią sieci telefonicznej w Mad Mobil Rybnik
Prosimy o kontakt pod numerami:
533 941 941 - Salon Nissan
533 942 942 - Salon Suzuki
508 118 118 - Serwis
517 280 518