Kultowe samochody Nissana – część 5
- 12 maja 2023
- Nowości
Nissan President to luksusowy sedan, który był wytwarzany i sprzedawany przez firmę Nissan od 1965 roku aż do 2010 roku jako flagowy model luksusowy, sprzedawany przez salon Nissan Motor Store. Pierwotnie był sprzedawany wyłącznie na rynku japońskim, jednak w latach 80. XX wieku rozpoczęto eksport do kilku krajów, takich jak Singapur i Hongkong, chociaż sprzedaż była ograniczona. W momencie wprowadzenia modelu President w 1965 roku, był on sprzedawany pod marką “Nissan”, a nie “Datsun”, jak inne produkty Nissanów w tamtym czasie.
I GENERACJA
Pierwsza generacja Nissan President, oznaczona jako H150, została wprowadzona w październiku 1965 roku, zastępując Cedrica Special jako najwyższy model w ofercie Nissana, był dostępny tylko w japońskich salonach sprzedaży Nissan Motor Store. Model President pojawił się po debiucie Toyoty Crown Eight w 1963 roku i został opracowany przez Nissana jako potencjalna propozycja na limuzynę dla Agencji Dworu Cesarskiego Japonii.
Wyprodukowano również niewielką liczbę modeli z kierownicą po lewej stronie, dostępnych do eksportu, ale głównie sprzedawanych misjom zagranicznym Japonii oraz japońskim firmom za granicą.
President był dostępny z silnikiem V8 Y40 o pojemności 4.0 litra i mocy 180 KM (132 kW), opracowanym specjalnie dla tego modelu, lub z sześciocylindrowym silnikiem H30 o pojemności 3.0 litra.
Model President był bardzo luksusowo wyposażony jak na swoje czasy i służył jako oficjalny samochód japońskiego premiera Eisaku Satō, podczas gdy cesarz Japonii był transportowany jednym z czterech modeli Nissan Prince Royal opracowanych przez firmę Prince Motor Company. Każdy President był indywidualnie testowany i w pełni sprawdzany przed dostawą.
II GENERACJA
Druga generacja Nissana President, oznaczona jako 250 (H250 dla wersji V8), została wprowadzona w sierpniu 1973 roku. Samochód przeszedł gruntowny lifting zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz, ale podwozie pozostało praktycznie takie samo. Część środkowa nadwozia, w tym drzwi i przednia szyba, pozostały bez zmian, ale przedni i tylni koniec został przeprojektowany – wydłużając samochód.
W kwietniu 1975 roku wszystkie poziomy wyposażenia oprócz typu D zostały usunięte, President miał od tej pory silnik V8 i automatyczną skrzynię biegów. Najwyższe wersje miały wszystko zasilane elektrycznie siedzenia z satynowej tkaniny nylonowej, wczesną formę ABS i automatyczną regulację klimatyzacji. Ten model był również pierwszym Nissanem wyposażonym w cyfrowy zegar.
III GENERACJA
W październiku 1989 roku podczas Tokijskiego Salonu Samochodowego zadebiutował trzeci model prezydencki oznaczony jako JHG50. Rok później rozpoczęła się jego sprzedaż. W tym samym czasie, w Stanach Zjednoczonych zadebiutowała krótka wersja podwozia o nazwie Infiniti Q45, natomiast w Japonii pojawił się model o nazwie Nissan Infiniti Q45 – była to odpowiedź na modele takie jak 1989 Lexus LS i 1985 Acura Legend. President trzeciej generacji był pierwszym modelem zbudowanym na linii produkcyjnej, podczas gdy poprzednie były tworzone ręcznie.
IV GENERACJA
Czwarta generacja modelu Nissan President zadebiutowała w październiku 2003 roku i oparta była na podwoziu Nissan Cima F50, którego premiera miała miejsce w 2001 roku. Auto było napędzane silnikiem V8 o pojemności 4,5 litra.
Model ten pozostał konkurentem dla limuzyn Toyoty – Century i Celsior, a przez trzy lata rywalizował z zupełnie nowym modelem Mitsubishi Dignity jako najwyższej klasy flagowcem, choć Mitsubishi zdecydowało się na napęd przedni.
Czteromiejscowa wersja była znacznie droższa i posiadała bogate wyposażenie, w tym system dźwiękowym Bose oraz wiele innych urządzeń elektronicznych, sterowanych z panelu w centralnego podłokietnika z tyłu, a także “relaksacyjne siedzenie” – funkcję pozwalającą na pochylenie fotela pasażera po lewej stronie, umożliwiając pasażerowi na tylnym siedzeniu wysunięcie fotela do przodu, dzięki czemu zyskiwaliśmy miejsce na nogi lub podnóżek.
We wrześniu 2010 roku Nissan ogłosił, że zaprzestaje produkcji Presidenta i od czasu swojego debiutu, sprzedano 56 000 egzemplarzy.