Nowy Nissan Leaf
- 2 kwietnia 2013
- Nowości, Wydarzenia
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE NA TEMAT NOWEGO NISSANA LEAF
Wprowadzenie ponad 100 zmian spowodowało, że nowy Nissan LEAF jedzie dalej, ładuje się szybciej i jest przyjemniejszy w prowadzeniu – a do tego teraz dostępny jest dla jeszcze szerszego grona odbiorców!
Większy zasięg
Opcja ładowarki 6,6 kW, która skraca czas ładowania akumulatora o połowę
Trzy wersje do wyboru
Udoskonalony silnik/ładowarka
Zmodyfikowane podwozie
Nowe tryby jazdy
Program obniżania masy pojazdu
Bardziej pojemny i praktyczny bagażnik
OSLO, Norwegia (19 kwietnia 2013 r.) – Legendarny już kształt nadwozia najpopularniejszego na świecie samochodu ze 100-procentowym napędem elektrycznym pozostał taki sam, jednak w chwili rozpoczęcia produkcji wielokrotnie nagradzanego Nissana LEAF w Europie znana forma skrywa sporo znaczących modyfikacji.
Nowy LEAF jest bardziej zwrotny niż dotychczas dzięki szeregowi modyfikacji podwozia, a także jest w stanie dojechać dalej bez konieczności ładowania. Za sprawą wprowadzonych udoskonaleń zasięg według NEDC wzrósł ze 175 do 199 km.
Z kolei nowa, dostępna opcjonalnie szybka ładowarka pokładowa umożliwia skrócenie czasu wymaganego do pełnego naładowania akumulatora o połowę.
Niektóre zmiany wprowadzono z myślą o poprawie wydajności, inne w celu uzyskania dodatkowych walorów praktycznych, a pozostałe po to, aby spotęgować doznania użytkowników… wszystkie razem składają się na jeszcze większą przyjemność użytkowania samochodu elektrycznego.
„Kompleksowe zmiany, które wprowadziliśmy do tego pionierskiego modelu, wzmacniają jego wyjątkowy charakter pojazdu zaskakującego, inteligentnego, przystępnego i postępowego. Wysłuchaliśmy naszych klientów i staraliśmy się, aby europejskawersja tego wielokrotnie nagradzanego modelu jak najlepiej pasowała do specyficznych potrzeb Europejczyków” – mówi Paul Willcox, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Nissan Europe.
Silnik i akumulator
Najbardziej spektakularna zmiana widoczna w nowym Nissanie LEAF została wprowadzona w układzie napędowym – rezultatem szeregu modyfikacji jest zwiększenie zasięgu pojazdu. Pierwotnie ładowarka i falownik znajdowały się w przedziale bagażowym samochodu, za tylną kanapą. Pomimo względnie kompaktowych wymiarów urządzenia te zajmowały całą szerokość bagażnika. Poza zmniejszeniem pojemności bagażnika falownik i ładowarka uniemożliwiały uzyskanie płaskiej krawędzi załadunku.
Obecnie elementy te znajdują się w przedniej części samochodu i są zintegrowane z silnikiem elektrycznym, dzięki czemu nie tylko udało się powiększyć przestrzeń bagażową o 40 litrów – czyli o wielkość samolotowego bagażu podręcznego – ale również uzyskano bardziej płaską podłogę przy złożonej kanapie tylnej.
Pomimo iż synchroniczny silnik zmiennoprądowy rozwija moc do 80 kW, taką samą, jak w przypadku poprzednika, wprowadzono do niego nowe elementy, które uczyniły tę jednostkę jeszcze bardziej przyjazną dla środowiska i wydajniejszą. W nowym silniku zredukowano siłę bezwładności o 5%, zwiększając jego ogólną wydajność.
Cała konstrukcja stała się wyższa poprzez zintegrowanie ładowarki i falownika z silnikiem, jednak inteligentne rozmieszczenie wszystkich komponentów pozwoliło zachować taką samą linię maski pojazdu oraz niezmieniony rozkład masy.
Tak jak dotychczas silnik zasilany jest opracowanym przez Nissana 48-modułowym kompaktowym akumulatorem litowo-jonowym, zamontowanym w jednym pakiecie pod przedziałem pasażerskim, tak aby środek ciężkości pojazdu znajdował się jak najniżej. Zestaw akumulatorowy został umieszczony w mocnej metalowej obudowie, która zapewnia dodatkową ochronę w przypadku uderzeń bocznych i jest obecnie montowany, wraz z całym Nissanem LEAF, w nowym zakładzie produkcyjnym Nissana w Wielkiej Brytanii.
Osiągi pojazdu niemal nie uległy zmianie. Prędkość maksymalna wynosi 144 km/h (to o 1 km/h mniej niż dotychczas), rozpędzenie samochodu od 0 do 100 km/h zajmuje 11,5 sekundy (o 0,4 sekundy szybciej niż do tej pory), a dzięki udoskonaleniu aerodynamiki, obniżeniu masy i innym zmianom technicznym zasięg pojazdu według NEDC wzrósł ze 175 do 199 km.
Z kolei walory praktyczne tego modelu zwiększa opcjonalna ładowarka pokładowa 6,6 kW, która umożliwia korzystanie z domowych i publicznych ładowarek 32 A..
Stacja 32 A umożliwia naładowanie rozładowanego akumulatora w czasie o połowę krótszym niż w przypadku standardowego domowego gniazdka 16 A – czyli w cztery godziny zamiast ośmiu – jednak co ważniejsze, szybka ładowarka umożliwia doładowanie częściowo rozładowanego akumulatora nawet podczas krótkiego postoju.
Dzięki 600 szybkim ładowarkom zgodnym ze standardem CHAdeMO, zainstalowanym w całej Europie, kierowcy samochodów elektrycznych mogą jeszcze szybciej ładować akumulatory. Szybka ładowarka dostarcza 50 kW prądu stałego o wysokim napięciu bezpośrednio do akumulatora – w ten sposób w ciągu zaledwie 15 minut można naładować akumulator z poziomu 30 do 80% pojemności.
Korzystając z informacji uzyskanych od właścicieli nissanów LEAF, zmodyfikowano również pokładowy punkt ładowania w pojeździe. Pokrywka ładowarki jest teraz otwierana zdalnie przy pomocy kluczyka lub przełącznikiem, elektrycznym (a nie mechanicznym), w kabinie, a konstrukcja wyposażona jest w niewielką lampkę LED, która pomaga odnaleźć gniazdo nocą lub na parkingu podziemnym.
Zwiększono również bezpieczeństwo poprzez zainstalowanie elektromechanicznej blokady, która mocuje kable w gnieździe podczas ładowania, tak aby uchronić instalację przed dostępem osób postronnych. W wersjach Acenta i Tekna samochód automatycznie powiadamia kierowcę, gdy proces ładowania zostanie niespodziewanie przerwany.
Zmodyfikowana gwarancja na akumulator obejmuje wady materiałowe i produkcyjne przez okres pięciu lat lub 100 000 km. Ponadto akumulator objęty jest również nową klauzulą „Stan zdrowia”, która chroni przed nadmierną utratą pojemności, zapewniając kierowcom większe poczucie bezpieczeństwa.
Podwozie i inne udoskonalenia techniczne
Każdy nissan LEAF wyprodukowany w brytyjskim Sunderland na rynek europejski posiada podwozie specjalnie zestrojone przez specjalistów z centrum Nissan Technical Centre Europe (NTCE), zlokalizowanego w Cranfield w Wielkiej Brytanii.
Zmiany te zostały wprowadzone z myślą o wyższych średnich prędkościach i bardziej wymagających nawierzchniach, charakterystycznych dla europejskich dróg. W efekcie powstał samochód, który zapewnia wciągającą jazdę i komfort, niezależnie od jakości nawierzchni.
Ustawienie amortyzatorów, praca układu kierowniczego oraz działanie układu hamulcowego zostały specjalnie zoptymalizowane pod kątem europejskich użytkowników. Nowe zestrojenie amortyzatorów zapewnia bardziej dynamiczną jazdę bez negatywnego wpływu na komfort, z kolei system wspomagania układu kierowniczego został skalibrowany z myślą o lepszym wyczuciu pojazdu i mniejszej wrażliwości podczas jazdy z wysoką prędkością. Wszystkie elementy korzystają z wyjątkowego układu komponentów elektrycznego napędu, który – dzięki umieszczeniu zestawu akumulatorowego pod podwoziem – pozwolił obniżyć środek ciężkości pojazdu.
Hamulce działają teraz w sposób bardziej progresywny, a system odzyskiwania energii został udoskonalony, tak aby zapewnić lepsze wykorzystanie siły hamowania. Wydajność systemu zwiększono o 6%, do 94%, a minimalna prędkość, przy której możliwe jest odzyskiwanie energii, spadła z 7 do 3 km/h.
Zmodyfikowano również tryb jazdy Eco, dodając nową pozycję „B” do skrzyni biegów. Tryb B powoduje intensyfikację procesu odzyskiwania energii podczas hamowania, a oddzielny przycisk Eco, znajdujący się na kierownicy, zmienia charakterystykę pedału przyspieszenia, zapobiegając gwałtownemu przyspieszaniu, które skraca zasięg pojazdu. W przypadku pierwszej wersji modelu LEAF oba systemy współpracowały ze sobą, a intensywniejsze odzyskiwanie energii było dostępne jedynie w trybie Eco. Teraz oba systemy mogą pracować niezależnie od siebie, umożliwiając odzyskiwanie energii w większym stopniu podczas hamowania, a zarazem swobodne przyspieszanie.
Nowa pompa ciepła została dodana w celu zwiększenia wydajności układu ogrzewania i wentylacji oraz obniżenia zużycia energii elektrycznej podczas korzystania z klimatyzacji. Powietrzne pompy ciepła spotykano dotychczas w ekologicznych domach w całej Europie, jednak rzadko słyszano o nich w kontekście motoryzacyjnym. Pompa ciepła działa poprzez pozyskiwanie energii cieplnej, która jest obecna nawet w zimnym powietrzu, i jej dystrybucję do wnętrza kabiny. Nowy układ umożliwił zwiększenie zasięgu pojazdu, obniżając zużycie energii wykorzystywanej do ogrzewania pojazdu nawet o 70%.
Klienci prosili również o możliwość całkowitego wyłączenia ogrzewania i klimatyzacji w celu uzyskania maksymalnej wydajności energetycznej. Aby to osiągnąć, dodano przycisk „Heat”, który po wyłączeniu pozwala na pracę wentylatora niezależnie od ogrzewania i chłodzenia.
Inne zmiany, które wpłynęły na zwiększenie zasięgu pojazdu, to bardziej wydajny akumulator i system zarządzania energią oraz zmniejszenie tarcia wewnętrznego. „Odchudzenie” komponentów oznacza, że LEAF jest lżejszy niż dotychczas. Modele z porównywalnym poziomem wyposażenia są teraz o około 30 kg lżejsze, a wersja podstawowa jest lżejsza o całe 50 kg. Średnio masę pojazdu zdołano obniżyć o 32 kg. Udało się to osiągnąć poprzez modyfikację obudowy akumulatora oraz zintegrowanie elementów elektrycznych, dzięki czemu skrócono długość i zmniejszono liczbę ciężkich kabli pod wysokim napięciem.
Oprócz opisanych udoskonaleń zastosowanych w nowym Nissanie LEAF klienci chcieli również, aby zmienić sposób, w jaki wyświetlany jest stan naładowania akumulatora. Zamiast układu kresek, zbliżonego do standardowego wyświetlacza zbiornika paliwa, nowy LEAF informuje również o procentowym wskaźniku naładowania akumulatora, podobnie jak w nowoczesnych smartfonach.
Elementy zewnętrzne
Nowy LEAF został zbudowany na doskonałej platformie, przystosowanej do samochodów elektrycznych, o rozstawie osi 2700 mm. Pojazd ma 4445 mm długości, 1770 mm szerokości i 1550 mm wysokości. Oryginalny kształt nadwozia ma również doskonałe właściwości aerodynamiczne. Subtelne zmiany kształtu wlotu powietrza – tak naprawdę jedyna widoczna zmiana wyglądu nadwozia w stosunku do pierwszej wersji Nissana LEAF – i nowe, 17-calowe felgi umożliwiły obniżenie współczynnika oporu powietrza do wartości zaledwie 0,28.
Tak jak w przypadku poprzednika, w przedniej części samochodu znajdują się wąskie, niemal pionowe reflektory, wzbogacone diodami LED w najwyższych wersjach wyposażenia. Światła kierują przepływ powietrza z dala od lusterek bocznych, tak aby poprawić aerodynamikę i obniżyć poziom hałasu generowanego przez powietrze.
Nadwozie zostało zaprojektowane w myśl zasady „inteligentnych, płynnych linii” Nissana, z unoszącą się linią dachu, która następnie łączy się z dużym spojlerem. W „oszukiwaniu” powietrza pomaga również płaskie, gładkie podwozie. Tylna część pojazdu została zdominowana przez wąskie, delikatnie zaokrąglone pionowe światła tylne i, jak łatwo się domyśleć, na próżno szukać tam rury wydechowej.
Paleta dostępnych kolorów nadwozia została rozszerzona. W ofercie znalazło się siedem kolorów. Do srebrnego metalizowanego, perłowego białego i niebieskiego perłowego metalizowanego dołączyły biały, popielaty, czerwony perłowy i czarny metalizowany.
Wnętrze
Znaczące zmiany we wnętrzu Nissana LEAF to również nowe fotele. Zostały one zmodyfikowane w celu zapewnienia lepszego trzymania. Fotele przednie posiadają regulację wysokości i nowy kształt, zapewniający nawet do 53 mm więcej przestrzeni dla pasażerów podróżujących z tyłu. Udało się to osiągnąć poprzez specjalne wyprofilowanie fotela kierowcy i pasażera, tak aby pasażerowie tylnej kanapy mogli umieścić stopy pod fotelami przednimi, zyskując więcej miejsca.
Jednocześnie w wersjach Acenta i Visia wprowadzono nową tapicerkę z biotkanin. Podczas gdy w pierwszej wersji stosowano materiał wykonany w 39% z przetworzonych tworzyw sztucznych, biotkanina zastosowana w odświeżonym modelu pochodzi w 100% z trzciny cukrowej, która jest materiałem ekologicznym i neutralnym pod względem emisji CO2. W najwyższej wersji wyposażenia Tekna fotele wykończone są czarną skórą, a we wszystkich wersjach dostępne jest praktyczne, ciemne wykończenie wnętrza, dopasowane do europejskich warunków zimowych.
Inne zmiany we wnętrzu pojazdu obejmują nowy hamulec parkingowy obsługiwany stopą, dzięki któremu zyskano miejsce na dodatkowy schowek w konsoli środkowej, gdzie do tej pory znajdował się włącznik hamulca elektrycznego.
Nowe elementy wyposażenia
Nowy LEAF wyposażony jest w zaktualizowaną wersję słynnego systemu nawigacji satelitarnej Nissana o nazwie Carwings. To innowacyjne rozwiązanie umożliwia zarządzanie i zdalne sterowanie funkcjami nawigacji przy użyciu komputera lub smartfona.
Zaktualizowana wersja jest bogatsza o wiele nowych funkcji, w tym udoskonalony system zdalnego sterowania ogrzewaniem i klimatyzacją, lepszą integrację ze smartfonami, udoskonalone opcje rozpoznawania mowy oraz informacje o najbliższych punktach ładowania aktualizowane w czasie rzeczywistym. System obsługuje dziewięć dodatkowych języków: duński, szwedzki, fiński, norweski, polski, grecki, czeski, słowacki i węgierski.
Popularny system telematyczny Carwings zrobił furorę wśród właścicieli poprzedniej wersji, zapewniając niezrównaną wygodę użytkownikom posiadającym kompatybilne telefony, tablety lub komputery. Jedną z najpopularniejszych funkcji w pierwszej wersji Nissana LEAF jest możliwość ustawienia klimatyzacji tak, aby uruchamiała się o wyznaczonej godzinie, ogrzewając lub chłodząc kabinę przed rozpoczęciem podróży. Dzięki temu użytkownicy mogą zaoszczędzić energię z akumulatora poprzez ogrzewanie lub chłodzenie wnętrza pojazdu przy użyciu zewnętrznego źródła zasilania podczas ładowania.
Tam, gdzie zimy są ostre, na przykład w Norwegii, możliwość wcześniejszego ogrzania wnętrza pojazdu spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem klientów, którzy przed podróżą mogą rozgrzać wnętrze pojazdu do komfortowej temperatury 22 stopni, unikając konieczności oczyszczania samochodu z lodu i śniegu. W odpowiedzi na sugestie klientów nowy system Carwings teraz umożliwia wybór temperatury, jaka powinna panować we wnętrzu samochodu przed rozpoczęciem podróży, tym samym zwiększając komfort użytkowania pojazdu.
System nawigacji został zaktualizowany i obejmuje funkcję Eco-Routing, która automatycznie oblicza trasę według najniższego zużycia mocy, uwzględniając ukształtowanie terenu i omijając ostre podjazdy.
Wyposażony w duży kolorowy ekran dotykowy, nawigację satelitarną i łącze Bluetooth do obsługi telefonów i odtwarzaczy muzyki – z możliwością wyświetlania okładki aktualnie odsłuchiwanego albumu – nowy system obsługuje również technologię Google Send-To-Car, umożliwiającą planowanie podróży przy użyciu komputera lub tabletu w domu lub w biurze, a następnie przesyłanie gotowych wskazówek dojazdu do samochodu.
W wersji Visia w ramach opcji można wybrać system nawigacji Connect 2. Posiada on dodatkowe zaawansowane funkcje, w tym dostęp do wyszukiwania punktów POI w Google, aktualnej prognozy pogody, cen paliwa w okolicy oraz informacji na temat lotów.
System nawigacji wyposażony jest w opcję widoku wyjazdów z autostrady wraz ze wskazaniem pasa, który należy zająć, a także wyświetla ograniczenia prędkości i emituje ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe programowane przez użytkownika, informujące o przekroczeniu określonej prędkości przez samochód.
Innowacyjny Around View Monitor (AVM – system kamer 360°) opracowany przez Nissana jest elementem wyposażenia standardowego nowego Nissana LEAF w wersji Tekna. System AVM wykorzystuje sieć kamer do wygenerowania obrazu pojazdu „od góry”, który wyświetlany jest na ekranie, ułatwiając kierowcy parkowanie i wykonywanie innych skomplikowanych manewrów.
Kolejnym elementem jest specjalnie zaprojektowany system audio marki Bose®, który – podobnie jak AVM – jest dostępny w wersji Tekna. System Energy Efficient Series zapewnia wysoką jakość dźwięku przy niewielkich wymiarach w porównaniu do podobnych systemów audio klasy premium, a do tego zużywa o połowę mniej energii elektrycznej. System siedmiu głośników składa się z dwóch neodymowych głośników niskotonowych 25 mm, po jednym w obu słupkach A, dwóch głośników szerokopasmowych 165 mm wbudowanych w drzwi przednie, dwóch głośników szerokopasmowych 130 mm wbudowanych w drzwi tylne oraz głośnika niskotonowego 115 mm Nd® Richbass® w specjalnej obudowie, zamontowanego w bagażniku.
Rozszerzona gama
Nissan LEAF oferowany jest teraz w trzech wersjach, dzięki czemu nabywcy mają większy wybór niż dotychczas. Zgodnie z zasadami Nissana wersją podstawową jest wersja Visia, następnie Acenta, a najwyższa wersja nosi nazwę Tekna.
Modele w wersji Visia oferowane są w niższej cenie podstawowej niż poprzednia wersja Nissana LEAF, przez co ten zeroemisyjny pojazd stał się dostępny dla szerszego grona odbiorców. LEAF w wersji Visia posiada 16-calowe felgi stalowe z kołpakami, czarne obudowy lusterek bocznych i światła halogenowe. Do standardowych elementów wyposażenia należą światła przeciwmgłowe, system i-Key oraz system audio z czterema głośnikami.
Wyższa wersja wyposażenia, o nazwie Acenta, posiada bogate wyposażenie w postaci 16-calowych felg ze stopów metali lekkich, zaawansowanego komputera pokładowego z systemem Carwings, kamery cofania, systemu zdalnej aktywacji ładowarki i ogrzewania, przyciemnianych szyb z tyłu, systemu audio z sześcioma głośnikami, lusterek bocznych w kolorze nadwozia oraz automatycznie włączanych świateł z funkcją Follow Me Home.
W wersji Acenta LEAF wyposażony jest również w port szybkiego ładowania, wycieraczki z czujnikiem deszczu i elektrycznie składane lusterka boczne.
Nowa, najwyższa wersja Tekna posiada dodatkowo światła diodowe, system nagłaśniający Bose z siedmioma głośnikami, wykończenie foteli w skórze (opcja na rynkach skandynawskich), 17-calowe obręcze ze stopów metali lekkich i system Around View Monitor.
Wszystkie wersje posiadają wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo w standardzie w postaci bocznych poduszek powietrznych z przodu oraz kurtyn powietrznych, systemu ABS, EBD i układu wspomagania hamowania. System ESP również jest dostępny w standardzie. W chwili premiery Nissan LEAF otrzymał pięć gwiazdek w testach EuroNCAP i był pierwszym samochodem w 100% elektrycznym, który został oceniony tak wysoko.
Uwaga:
Wersje Acenta i Tekna są wyposażone w system komunikacji Carwings, natomiast wersja Visia posiada nowy system nawigacji NissanConnect 2.0. Ponieważ Carwings nie jest jeszcze dostępny w naszym regionie, NSCEE postanowił wprowadzić na rynek model LEAF w wersji Visia i rozważyć wprowadzenie wyższych wersji w terminie późniejszym na życzenie klienta.
źródło: Nissan