Nowy Nissan Juke
- 2 lutego 2014
- Nowości, Wydarzenia
Nowy Nissan Juke: zaprojektowany dla emocji
Gruntowne modyfikacje pionierskiego miejskiego crossovera Nissana
pozwolą mu utrzymać przewagę nad rywalami
1.2 DIG-T – nowy, oszczędny, turbodoładowany silnik benzynowy o niewielkiej pojemności
Znaczące modyfikacje stylistyczne dynamicznej sylwetki, podkreślające zarówno prestiżowy, jak i sportowy charakter samochodu
Nowości technologiczne, w tym zaawansowany system NissanConnect
Pakiet Safety Shield oraz Around View Monitor, czyli ułatwiający parkowanie system czterech kamer 360°
Większy (+40%) i bardziej funkcjonalny bagażnik
Szerokie możliwości personalizacji pojazdu
Otwierany panoramiczny dach i reflektory ksenonowe
W sprzedaży od lata tego roku
GENEWA, 4 marca 2014 r. – W momecie pojawienia się na rynku ponad trzy lata temu, Nissan Juke tak zaskoczył swoją innowacyjnością, że stworzył zupełnie nowy segment. Idący w ślady modelu Qashqai – pioniera rynku crossoverów – Juke ze swoją dynamiczną stylistyką i zaawansowaną technologią był pierwszym miejskim crossoverem.
Połączenie niezwykle indywidualnego stylu, znakomitych osiągów i bogatego wyposażenia przyniosło sukces w postaci 420 000 egzemplarzy sprzedanych w niespełna 40 miesięcy. Tym wynikiem Juke bez trudu przyćmił swoich rywali.
Teraz, zgodnie ze strategią ciągłego doskonalenia produktów, Nissan otwiera nowy rozdział w historii modelu Juke. Zdobywszy pozycję oryginalnego i unikatowego modelu na rosnącym rynku małych crossoverów, dzięki prestiżowemu stylowi i komfortowi, nowy Juke jest gotów ponownie zaprezentować się jako lider segmentu, któremu dał początek.
W ramach rozwoju modelu wyznaczającego trendy we wzornictwie opracowano szereg modyfikacji stylistycznych, nowe silniki, nowe wyposażenie oraz bogaty program personalizacji.
Wśród zmian należy wymienić nową stylistykę przodu i tyłu, gdzie większy nacisk położono na sportową elegancję, nowy turbodoładowany silnik 1.2, który mimo zmniejszonej pojemności oferuje jeszcze lepsze osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa i emisji, zmodernizowany silnik 1.6 DIG-T, ulepszony napęd na cztery koła z systemem inteligentnego rozdziału momentu napędowego, nowe obręcze kół ze stopów metali lekkich, zaawansowane wyposażenie, w tym nowy system audio, system NissanConnect najnowszej generacji, pełniący rolę interfejsu między kierowcą a pojazdem, pakiet Safety Shield, Nissan Dynamic Control System oraz nowy, otwierany, panoramiczny dach oferowany jako wyposażenie dodatkowe.
Modyfikacje bagażnika przyniosły powiększenie jego pojemności o 40% w wersjach z napędem na jedną oś (do 354 l). Przyszli właściciele otrzymali ponadto szeroki wachlarz możliwości w zakresie personalizacji swoich pojazdów. Oprócz pakietów personalizacyjnych dostępne będą także nowe kolory nadwozia oraz specjalne motywy stylistyczne wykończenia wnętrza.
Wprowadzone zmiany i rozszerzenie oferty spowodują przyspieszenie tempa wzrostu sprzedaży drugiego pod względem popularności modelu marki w Europie, pomagając mu powtórzyć spektakularne sukcesy starszego brata – Nissana Qashqai.
Juke jest bestsellerem w segmencie B premium i wyprzedza wszystkich bezpośrednich rywali, w tym przedstawicieli najbardziej renomowanych marek niemieckich. Dotyczy to nie tylko podstawowych wersji, które wywindowały ten model na szczyt rankingów sprzedaży. Okazuje się, że klienci najchętniej wybierali dotychczas odmiany z benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 117 KM, zaś najlepsza wersja wyposażenia, Tekna, stanowiła ponad jedną trzecią sprzedaży.
Nabywców przyciągała także ciekawa oferta wersji specjalnych – w tym Shiro i N-Tec – oraz limitowanych edycji Kuro i Ministry of Sound. Uzupełnieniem oferty była odmiana Nismo, gwarantująca sportowe emocje za kierownicą.
135 000 z łącznej liczby 420 000 sprzedanych egzemplarzy przypadło na 2013 rok. Dzięki odświeżeniu oferty modelu Juke, jego popularność powinna jeszcze wzrosnąć. Wszystkie egzemplarze oferowane w Europie są produkowane na tym kontynencie, a dokładnie w niezwykle wydajnej fabryce Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii, pracującej w systemie trzyzmianowym, aby zaspokoić popyt.
Ważną kwestią dla Nissana jest fakt, że dla dużej grupy nabywców Juke jest pierwszym samochodem tej marki. Aż 85% sprzedaży trafia do osób, które wcześniej nie jeździły Nissanami, co oznacza, że Juke nie tylko najskuteczniej przekonuje do marki dotychczasowych klientów konkurencji, ale z powodzeniem wyprzedza pod tym względem średnią w segmencie B. Ponadto wielu nowych właścicieli Juke przesiada się do niego z większych samochodów.
„Oryginalny crossover Qashqai wprawił branżę w osłupienie. To samo udało nam się osiągnąć modelem Juke. Jest on jeszcze odważniejszy i mniej konwencjonalny niż Qashqai, skierowany do młodszych i bardziej otwartych na nowości odbiorców”.
„Zmiany wprowadzone w nowym Nissanie Juke zwiększą jeszcze jego atrakcyjność i umocnią czołową pozycję marki na rynku crossoverów” – powiedział Guillaume Cartier, starszy wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w europejskim oddziale Nissana.
Sprzedaż nowego Nissana Juke rozpocznie się latem tego roku.
Szczegóły zmian
Nadwozie
Odważna stylistyka zawsze odróżniała Nissana Juke od rywali, oferując – jak się okazało kultową – mieszankę typowej dla crossoverów muskularności ze sportową elegancją.
Zbyt radykalna ingerencja w proporcje mogłaby zaburzyć jedyny w swoim rodzaju wizerunek Juke’a, ale mimo to projektantom udało się z sukcesem wprowadzić liczne zmiany w stylistyce nadwozia.
Przeprojektowane klosze górnych reflektorów kryją teraz diodowe światła do jazdy dziennej o dwustopniowej intensywności, natomiast w reflektorach głównych zastosowano zapewniające lepszą widoczność żarówki ksenonowe oraz nowe klosze. Na osłonie chłodnicy umieszczono nowy emblemat marki Nissan, zaś cały przód zyskał bardziej masywny wygląd dzięki nowemu, solidniejszemu wykończeniu dołu zderzaka.
W obudowach lusterek bocznych zamontowano diodowe kierunkowskazy, a w wersjach wyposażonych w system Around View Monitor – także kamery.
Tylny zderzak wygląda teraz bardziej agresywnie, harmonizując ze zmodernizowanymi kloszami tylnych świateł w kształcie bumerangu z diodowym konturem podkreślającym wyrazisty charakter nowego modelu Juke także w nocy.
W nowym Nissanie Juke dostępnych jest 10 kolorów nadwozia, z czego trzy są nowością: słoneczny żółty (metalizowany), atramentowy niebieski (metalizowany) oraz czerwony (niemetalizowany).
Uzupełnieniem modyfikacji nadwozia jest nowa oferta obręczy kół. 16-calowe koła ze stali lub stopów metali lekkich są proponowane w podstawowej wersji Visia, a 17‑calowe koła ze stopów metali lekkich w różnych wzorach są montowane w wersjach Acenta i Tekna. Samochód można także spersonalizować zamawiając nowe 18‑calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich z kolorowymi wstawkami.
Za pomocą dostępnych w ramach pakietów personalizacyjnych nakładek w jaskrawych kolorach można całkowicie zmienić wygląd kół. Poszczególne pakiety pozwalają na ozdobienie kontrastowymi kolorami także bocznych lusterek, progów, spojlera dachowego oraz klamek drzwi.
Personalizacja wnętrza
Juke wyróżnia się na tle innych samochodów na drodze nie tylko oryginalną sylwetką. Jego wnętrze jest nie mniej wyraziste, między innymi za sprawą takich elementów, jak konsola centralna inspirowana rozwiązaniami stosowanymi w motocyklach.
Projektanci Nissana znaleźli sposób na to, by wnętrze modelu Juke stało się jeszcze bardziej ekstrawaganckie i dynamiczne. Standardowo w kabinie samochodu dominuje elegancka szarość, nadająca jej „techniczny” klimat. W ramach oferowanych pakietów personalizacyjnych wybrane elementy – w tym centralna konsola i wykończenie drzwi – mogą mieć kolor czerwony, biały, czarny, a nawet jaskrawo żółty.
W zależności od wersji dostępne są dwa style materiałowej tapicerki foteli – comfort i sport. Do najbogatszej wersji można zamówić fotele skórzane.
Praktyczność
Zmiany w nowym modelu Juke dotyczą także kształtu przestrzeni bagażowej w wersjach z napędem na przednią oś. Pojemność bagażnika udało się zwiększyć aż o 40%, do plasujących go w czołówce tej klasy 354 litrów. W przeciwieństwie do konkurencji bagażnik Nissana Juke pomieści jednocześnie dużą i średnią walizkę, a przy tym jest dostatecznie głęboki, aby schować w nim spacerowy wózek dziecięcy.
Większe przedmioty łatwiej będzie przewieźć po złożeniu na płasko tylnych siedzeń. Funkcjonalnym rozwiązaniem jest także dwupoziomowa podłoga bagażnika.
Wyposażenie
Standardowe wyposażenie wszystkich wersji obejmuje diodowe światła do jazdy dziennej, radioodtwarzacz CD z gniazdem AUX‑in, wskaźnik podpowiadający wybór optymalnego przełożenia oraz czujnik ciśnienia w ogumieniu. Wersje Visia 1.5 dCi i 1.6 Pack mają dodatkowo obręcze kół ze stopów metali lekkich, manualną klimatyzację, komputer pokładowy oraz regulację wysokości fotela kierowcy.
Bogatsza Acenta wyposażona jest dodatkowo w przednie światła przeciwmgłowe, 17‑calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich, automatyczną klimatyzację, zdalne sterowanie systemem audio, moduł Bluetooth umożliwiający podłączenie telefonu i strumieniową transmisję dźwięku, tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz chromowane detale wykończenia wnętrza.
Dostępny w nowym modelu Juke Nissan Dynamic Control System to zaawansowane rozwiązanie umożliwiające wybór jednego z trzech trybów jazdy – Normal, Sport lub Eco. W każdym z nich kierowca otrzymuje bezpośrednie informacje dotyczące parametrów jazdy oraz ustawień charakterystyki podzespołów pojazdu.
W wersji Tekna wyposażenie standardowe obejmuje dodatkowo elektrycznie składane lusterka boczne, czujniki zmierzchu i deszczu, inteligentny kluczyk z przyciskiem Start/Stop na desce rozdzielczej, najnowszy system NissanConnect z kamerą cofania, system kamer 360° oraz pakiet Safety Shield.
NissanConnect może łączyć się ze smartfonem, zapewniając użytkownikowi dostęp do szeregu różnorodnych aplikacji, w tym mediów społecznościowych czy radia internetowego, sterowanych za pomocą kolorowego ekranu dotykowego o średnicy 5,8 cala. Nawigacja satelitarna najnowszej generacji oferuje funkcje Google®, zapewniające dostęp do wielu przydatnych informacji, takich jak prognoza pogody czy lokalizacja stacji benzynowych, hoteli, restauracji czy innych interesujących użytkownika miejsc.
Funkcja send-to-car umożliwia kierowcy zaplanowanie trasy podróży w domu, a następnie przesłanie szczegółowych wskazówek jednym kliknięciem do systemu NissanConnect. Moduł Bluetooth, stanowiący element systemu, umożliwia odbiór transmisji strumieniowej audio oraz integrację z telefonem komórkowym. NissanConnect wyposażony jest również w gniazda AUX‑in oraz USB.
Ekran systemu informacyjno-rozrywkowego pełni jednocześnie rolę monitora systemu kamer 360° najnowszej generacji, pozwalającego uzyskać widok samochodu z góry, co maksymalnie zwiększa wygodę i bezpieczeństwo manewrowania na parkingu. Z kamer tego systemu, a także z czujników, radaru i innych zaawansowanych technologii korzystają także funkcje pakietu Safety Shield, których rolą jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa. W skład pakietu wchodzą następujące elementy: ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu oraz wykrywanie poruszających się obiektów. Każda z nich ostrzega kierowcę o zagrożeniu kolizją sygnałem wizualnym i dźwiękowym.
Ostatnia opcja, dostępna w wersjach Acenta i Tekna, to prawdziwe okno na świat – i to w dosłownym znaczeniu. Duży, otwierany, panoramiczny dach pozwala wpuścić do środka nie tylko promienie słońca, ale i świeże powietrze. Odsunięty panel spoczywa na tylnej części dachu, aby nie zmniejszać ilości miejsca nad głową pasażerów siedzących z tyłu. Szklany panel ma 964 mm szerokości i 837 mm długości, czyli zajmuje mniej więcej dwie trzecie dachu. Wymiary otworu w dachu po odsunięciu panelu to 693 mm na 301 mm.
Silniki i układy napędowe
Nowy Juke jest dostępny z trzema silnikami do wyboru, w tym dwoma benzynowymi: jednym zupełnie nowym i drugim gruntownie zmodernizowanym. Znany i ceniony diesel 1.5 dCi o mocy 110 KM (81 kW) pozostał w ofercie bez zmian.
Opracowany przez sojusz Renault‑Nissan silnik benzynowy 1.2 DIG‑T, zastępujący wycofywaną 117‑konną jednostkę 1.6, to zaawansowana turbodoładowana konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem paliwa, rozwijająca 115 KM (85 kW) mocy i 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Mimo niewielkiej pojemności (1 197 cm3) jest ona bardzo dynamiczna i zapewnia lepsze przyspieszenie, maksymalny moment obrotowy i elastyczność niż znana z poprzedniego modelu wolnossąca jednostka o pojemności 1,6 litra.
Mniejsza masa, innowacyjny system Stop/Start i niższe zużycie paliwa oznaczają bardziej ekologiczną i oszczędną jazdę. Silnik 1.2 DIG-T emituje CO2 w ilości 126 g/km* przy zużyciu paliwa wynoszącym 5,5 l/100 km.
Silnik benzynowy 1.6 DIG‑T poddano modernizacji, zwiększając wartość momentu obrotowego w dolnym zakresie, poniżej 2 000 obr./min. Jednostka generuje moc 140 kW i już teraz spełnia wymagania normy Euro6, emitując CO2 w ilości 139 g/km w wersjach z napędem na jedną oś. Nowości w tym silniku to wyższy współczynnik sprężania (10,5:1 zamiast dotychczasowych 9,5:1), technologie obniżające tarcie oraz układ recyrkulacji schłodzonych spalin.
Nowy Juke 1.6 DIG-T 4WD jest dostępny zarówno z sześciobiegową przekładnią manualną, jak i z nową skrzynią Xtronic, która pozwala uzyskać niższe zużycie paliwa oraz lepsze osiągi.
„Nowy Juke kontynuuje tradycje, które zapewniły sukces pierwszej wersji modelu. Jego unikatowa sylwetka crossovera jest jeszcze bardziej dynamiczna, a wnętrze robi naprawdę mocne wrażenie”.
„Nowe opcje układu napędowego i zaawansowane rozwiązania techniczne, z których może korzystać kierowca, pozwolą nowemu Nissanowi Juke utrzymać przewagę nad konkurencją” – powiedział Guillaume Cartier.
* Dane w trakcie homologacji
żródło: Nissan