Aktualności

Najnowsze wiadomości

Kultowe samochody Nissana – część 4

Nissana Skyline – samochód, który w wersji R32 jest marzeniem każdego fana japońskiej motoryzacji. Jednak sama historia tego modelu nie zaczęła się w Nissanie.

 

Prince Motor Company

Firma ta powstała w 1947 roku tworząc samoloty dla japońskiej armii podczas II wojny światowej. Historia nie potoczyła się jednak dobrze dla Prince Motors. Po wojnie, zaczęto produkcję samochodów elektrycznych, pod nazwą Fuji Precision Industries. Później ponownie zmieniono na Prince. Jednak w 1966 zostali przyłączeni do firmy Nissan.
Firma zdążyła jednak zapoczątkować linię Skyline…

Na poczatku były produkowane jako luksusowe samochody z silnikami o mocy 60 koni mechanicznych. Po połączeniu z Nissanem, sprzedawane były w Japonii jako Nissan Prince.

 

Prince Skyline Sport Coupe, 1963 (źródło: nissan-global.com)

 

Nissan Skyline C10/C110 – pierwszy GT-R

Trzecia odsłona modelu Skyline, już jako Nissan, w wersji “cywilnej” dostał silniki 1.5 i 1.8 litra. Na początku dostępny był jedynie w wersji sedan, jednak później powstał również jako coupe. 
Pierwsza wersja GT-R powstała w lutym 1969 roku. Pod maską znalazł się silnik 2.0, zaprojektowany przez dawnych inżynierów firmy Prince. Stąd podobieństwo do silnika, użytego w samochodzie wyścigowym Prince R380. Samochód został rozebrany ze wszystkich niepotrzebnych części, tak, aby być jak najlżejszym i móc startować na torze wyścigowym. Głównym rywalem w tamtych czasach była Mazda RX-3. 

Nissan Skyline C110 (źródło: nissan-global.com)

Nissan R30

W sierpniu 1981 roku Nissan wprowadził serię R30, która zrewolucjonizowała projektowanie modeli Skyline. Nowa seria opierała się na platformie C31 Laurel, a czterocylindrowe i sześciocylindrowe wersje dzieliły tę samą długość przedniej części. W sumie było dostępnych 26 różnych odmian R30 Skyline.
Dostępne były różne wersje silnika, w tym również 16-zaworowy DOHC FJ20, który był pierwszym czterocylindrowym silnikiem z więcej niż dwoma zaworami na cylinder. Seria R30 Skyline była również dostępna na rynkach zagranicznych, gdzie otrzymała większe silniki 2.4 i 2.8 litra, produkujące odpowiednio 120 i 139 KM.

Nissan DR30 Skyline to model samochodu, który początkowo został wprowadzony jako odchudzony lekki wyścigowiec, wyposażony w silnik FJ20E. Później, w lutym 1983 roku, DR30 otrzymał znaczny wzrost mocy dzięki wprowadzeniu turbodoładowanego silnika FJ20ET w modelu 2000RS-Turbo. 

DR30 Skyline jest uznawany za ożywienie marki Skyline na początku lat 80. i zapowiedź ponownego wprowadzenia legendarnego znaku GT-R. DR30 wciąż uważany jest za kultowy samochód zarówno w Japonii, jak i za granicą i uważany jest za ważną część historii Skyline’a. Do cech wyróżniających DR30 należą unikalny przód samochodu o nazwie Tekkamen, który posiada mniejsze reflektory i nachylon maskę z dwoma wąskimi szczelinami nad odnowionym zderzakiem przednim.

 

Nissan Skyline 2000 Turbo (źródło: global.nissannews.com)

 

Nissan Skyline R31

R31 Skyline, znany również jako “Seventhsu” był naturalną ewolucją poprzedniego modelu, R30. Model ten wprowadził wiele nowych technologii i funkcji, w tym nowe silniki z serii RB, znanymi jako “Red Top” ze względu na czerwone nakładki na wałkach rozrządu. Był również pierwszym modelem z serii Skyline, który oferował napęd na cztery koła oraz silnik wysokoprężny, RD28. 

Najwyższą wersją modelu R31 był GTS-R Coupe z silnikiem RB20DET-R, zbudowana w liczbie 823 egzemplarzy, aby umożliwić homologację do wyścigów samochodowych. Była to wersja z unowocześnionym silnikiem RB20DET z dużo większym turbo i intercoolerem o mocy fabrycznej 210 KM. Wersje wyścigowe osiągały moc powyżej 430 KM.

 

Nissan Skyline R31 GTS-R (źródło: global.nissannews.com)

 

Nissan Skyline R32

R32 Skyline zadebiutował w 1989 roku. Dostępny był jako 2-drzwiowe coupé lub 4-drzwiowy sedan hardtop, pozostałe wersje zostały porzucone. R32 wyposażono w kilka wersji silników R6 z serii RB, które miały poprawione głowice. Generacja ta była uważana za “kompaktową” według japońskiej ustawy, która określała wysokość podatku od aut, zgodnie z wymiarami nadwozia.

Wersja GTR z silnikiem RB26DET mogła osiągnąć 500KM, jednak przez “umowę dżentelmeńską”, pomiędzy japońskimi producentami samochodów, moc silnika została ograniczona do 280 KM.
Ciekawostką jest, że Australii R32, dostało łatkę Godzilli, czyli “potwora z Japonii”.

 

Nissan Skyline R33

R33 został wprowadzony na rynek w sierpniu 1993 roku. Był nieco cięższy niż R32 i dostępny w wersjach coupé i sedan. R33 był najbezpieczniejszym modelem ze wszystkich, osiągając wysoką ocenę w testach bezpieczeństwa. Była to zasługa układy poduszek powietrznych i wewnętrznych belek bezpieczeństwa wzmacniających cały pojazd.
Silnik 2,0 litra, został zamieniony na turbodoładowaną, 2,5 litrową, wersję. Standardowo został zamontowany system HICAS.

R33 był szerszy o około cal w porównaniu do R32 i o 4 cale dłuższy. Dało to R33 dłuższy rozstaw osi i niższą sylwetkę. Dodatkowo dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii aerodynamiki, każda linia tego samochodu była stworzona pod kątem osiągów.
Wersja R33 GT-R prowadzona przez Dirka Schoysmana pokonała Nordschleife w mniej niż 8 minut.

 

Nissan Skyline R33 (źródło: wrc.net.pl)

 

Nissan GT-R

Po latach, od 2007 roku, GT-R stało się samodzielną linią Nissana. Jest to zupełnie nowy model, który dzieli niewiele z poprzednikiem poza charakterystycznymi czterema okrągłymi światłami tylnymi. Samochód został zbudowany na platformie PM, która pochodzi z platformy FM używanej w modelach Skyline i Nissan Z. W porównaniu z poprzednikiem GT-R ma nowy silnik VR38DETT, a także nowoczesne technologie. Karoseria samochodu jest wykonana z ze stali, aluminium i włókna węglowego. GT-R zdobył wiele nagród w publikacjach motoryzacyjnych za swoją wydajność i praktyczność w stosunkowo niskiej cenie. Samochód zdobył również uznanie na torach wyścigowych. Został nazwany Godzilla, jak poprzednik, Skyline GT-R.

 

Nissan GT-R

Back to top

W związku z niezależną od nas awarią sieci telefonicznej w Mad Mobil Rybnik
Prosimy o kontakt pod numerami:
533 941 941 - Salon Nissan
533 942 942 - Salon Suzuki
508 118 118 - Serwis
517 280 518